Untitled Document
Strona główna
Historia Szkoły
Nasz Patron
Nauczyciele
Uczniowie
Wydarzenia
Przedszkole
Pedagog szkolny
Biblioteka szkolna
Kontakt
Galeria
Informator
Plan zajęć
Zajęcia dodatkowe
Nasze sukcesy
Kącik dla rodziców
Podręczniki
Statut
Program wychowawczy
Rada Rodziców
Deklaracja dostępności

 

 

 

 

Witamy na stronie pedagoga szkolnego

 

Nauka zdalna - prezentacja

 

 

By powstał dom trzeba wiele troski. Nie pozwól mu się rozsypać!

 

   Drodzy Uczniowie, nasza szkoła włącza się w realizację zadań Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej pod tytułowym hasłem. Kampania jest realizowana w ramach Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie,, którego głównym celem jest podniesienie świadomości społeczeństwa i uwrażliwienie go na zjawisko przemocy w rodzinie, szczególnie teraz w okresie epidemii wywołanej przez COVID 19.  Przyłączając się do akcji, chcemy wzmocnić poczucie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży zagrożonych lub dotkniętych przemocą w rodzinie.

 

   W ramach akcji przygotowane zostały krótkie filmy animowane dla uczniów klas I-III i IV-VIII, które mają służyć realizacji założonych celów kampanii. Filmiki te zostaną Wam udostępnione przez pedagoga na najbliższych lekcjach wychowawczych. Bądźmy świadomi i czujni.

 

 

Bezpieczne wakacje

 

Dla rodziców uczniów klasy III
 

Jak pokonać stres egzaminacyjny?  klasa VIII

 

Czas na decyzję... klasa VIII

 

Coś optymistycznego   20 kwietnia

 


Jak rozmawiać z dzieckiem o koronawirusie?

            Sytuacja, w której obecnie się znajdujemy, jest dla nas wszystkich nowa i

wzbudziać może różne emocje, co jest zupełnie normalne. Zapewne podjęliście już Państwo rozmowy na temat koronawirusa ze swoimi dziećmi. Z racji tego, że temat jest nadal bardzo aktualny, poniższe opracowanie ma na celu przybliżyć Państwu zasady, które w takich rozmowach mogą okazać się pomocne. Zachęcam również do zapoznania się z załączonymi na końcu linkami do materiałów edukacyjnych.

 

Jak odpowiadać na trudne pytania dzieci na temat sytuacji związanej z koronawirusem?

  1. Dajmy sobie czas, nie musimy znać odpowiedzi na wszystkie pytania i udzielać jej od razu.
  2. Mówmy prawdę dostosowaną do wieku rozwojowego dziecka. W przypadku dzieci młodszych wystarczą ogólnikowe informacje. Nie wchodźmy w szczegóły, których sami nie rozumiemy. A co najważniejsze, pozwólmy sobie na słowo „nie wiem”, bywa ono lepszą odpowiedzią niż snucie nieprawdziwych wyobrażeń.
  3. Dziecko poznaje świat, patrząc w oczy opiekuna. Pytania o koronawirusa mogą zaktywizować nasze silne lęki związane z życiem i śmiercią, dać dostęp do naszych wspomnień i otworzyć falę silnych uczuć. Warto mieć z tymi uczuciami kontakt i na tyle, ile to możliwe kontrolować je, aby nie przelać ich na dziecko i zwyczajnie go nie przerazić.
  4. Używajmy obrazowych przykładów (tłumacząc na przykład mechanizm zarażania się) możemy tutaj wykorzystać materiały ze strony: COOVIBOOK Mindheart
  5. Zachęcajmy dziecko do nowych (online) form kontaktu z bliskimi: rozmowy na Messengerze, skypie, watssapie itp.
  6. Nie zaprzeczajmy uczuciom dziecka. Rozmawiajmy o emocjach, dajmy sobie przestrzeń do nazywania swoich uczuć. Można zaproponować dziecku narysowanie swoich emocji i na podstawie rysunków prowadzić dialog z dzieckiem.
  7.  Reagujmy spokojnie.

 

Co robić, by minimalizować obawy dziecka?

 

            Drogi Rodzicu bądź przykładem, podkreślaj wagę ograniczania bezpośrednich kontaktów, mów o mycia rąk, pokazuj jak robić to poprawnie, bądź przy dziecku. Taka postawa uspokaja dzieci, gdyż pokazuje, że w trudnej sytuacji wiemy, co zrobić i że mamy jakiś wpływ. Przygotowuj razem z dzieckiem zdrowe posiłki, opowiedz dziecku, o istocie zdrowego odżywiania i jego wpływie na zwiększenie odporności. Najmniejsze rzeczy robione wspólnie, zmniejszają bezradność naszą i dziecka. Spróbujcie potraktować ten czas jako moment zatrzymania i zadbania o więź, która daje dziecku największą siłę, ale w trudnych chwilach nie wahajmy się skorzystać z pomocy specjalistów.

Rodzicu więcej informacji znajdziesz:

 

Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie? Pięć praktycznych wskazówek

 

Rodzice, chrońmy dzieci przed nadmiarem informacji o koronawirusie

 

Źródło opracowania:

 

Jak rozmawiać z dzieckiem o niepokojącej sytuacji związanej z koronawirusem?

 

 

O koronawirusie w wersji dla dzieci:

 

Bajka o złym Królu Wirusie i dobrej Kwaranrannie

 

 

Wskazówki  pedagoga szkolnego

Jak skutecznie mobilizować się do nauki w domu?

 

  • PLANUJ ! Wstawaj codziennie o tej samej porze. Rytm dnia pomaga się dobrze zorganizować. Wypracuj schemat działania- pobudka, śniadanie np. o godz. 800, od 900 do 1000 nauka (wykonywanie zadań) np. z j. polskiego, od 1015 do 1100
    z matematyki, 1100-1200 przerwa – odpoczynek, drugie śniadanie itd.
  • ZAPISUJ ! Skorzystaj z planera dnia / tygodnia.
    Wypisz przedmioty, których będziesz się uczyć danego dnia oraz czas, jaki na to przeznaczasz.
  • PRZYGOTUJ SIĘ ! Zadbaj o porządek na biurku, usuń przedmioty, które Cię rozpraszają i przewietrz pokój. Wyłącz komórkę i telewizor.
  • RÓB PRZERWY ! Gdy poczujesz zmęczenie lub dekoncentrację, zrób krótką przerwę, wstań, pogimnastykuj się, zaczerpnij świeżego powietrza. Unikaj korzystania z telefonu w trakcie przerwy – to wciąga i ciężko będzie Ci wrócić do nauki.
  • ZDROWO SIĘ ODŻYWIAJ ! Pij dużo wody (mózg to lubi), 
    jedz regularnie i często. Pamiętaj o zdrowych przekąskach (warzywa, owoce). Unikaj słodyczy i słodkich napojów.
  • NIE PANIKUJ ! Sytuacja jest wyjątkowa, trudna
    i niecodzienna, ale postaraj się zachować spokój. Jesteś
    w domu właśnie po to, abyś mógł czuć się bezpiecznie.
    Wbrew pozorom bardzo wiele zależy od Ciebie:
    • nie oglądaj programów informacyjnych zbyt często – postaraj się selekcjonować informacje,
    • zostań w domu i ogranicz kontakty z innymi osobami,
    • swoją troskę i zainteresowanie możesz okazać dzwoniąc lub pisząc do kolegów i dziadków,
    • dbaj o siebie, często myj ręce, wietrz swój pokój,
    • zrób coś, co Cię relaksuje np. namaluj ciekawy obrazek. 
  • PAMIĘTAJ ! Nie jesteś sam ! Jesteśmy w kontakcie i zawsze możesz do mnie napisać – w każdej sprawie.

 

 

Jak zorganizować dziecku naukę w domu?

Jak motywować i wspierać dzieci w nauczaniu domowym?

 

Drodzy Rodzice,

Każdy człowiek, by dobrze funkcjonować i solidnie wykonywać swoje obowiązki potrzebuje wyznaczenia konkretnych celów, działań o ustalonym czasie. Tak dzieje się również w przypadku edukacji domowej, która w związku z pandemią koronawirusa jest teraz konieczna. Aby uczniowie solidnie wywiązywali się ze swoich obowiązków potrzebne jest, abyście wspomogli w tym swoje dzieci i  ustalili plan dnia – zapisali go na kartce i systematycznie przestrzegali. PLAN DNIA TO PODSTAWA. W planie tym należy uwzględnić wszystkie czynności wykonywane w ciągu całego dnia. Powinny znaleźć się w nim takie czynności jak: czas przeznaczony na poranne zabiegi higieniczne; czas na śniadanie, na obiad, kolacje; czas na naukę; czas na zabawę; czas wolny; pomoc rodzicom, czas wspólnie spędzany np.: granie w gry edukacyjne, wspólne rozmowy; czas na kąpiel itp. Po stworzeniu takiego planu należy zapoznać z nim wszystkich członków rodziny, wywiesić w widocznym miejscu w naszym domu i sumiennie przestrzegać. Taki plan dnia pozwoli nam przetrwać ten czas nie marnując go, a wręcz przeciwnie. Czas ten może pozwolić nam odnowić więzi rodzinne, może przypomnieć nam jaką wspaniałą rodzinę mamy.

 

Przykładowy plan dnia:

7.30-8.00 pobudka, poranne zabiegi higieniczne, ubieranie się

8.00-8.30 śniadanie

8.30-10.00 czas na naukę cz. 1

10.00-12.00 czas wolny (np.: zabawa, czytanie książek, oglądanie telewizji, surfowanie po Internecie, wirtualne spotkania z przyjaciółmi, rozwijanie swoich zainteresowań, spacer z zachowaniem zasad panujących w czasie pandemii koronawirusa, itp.)

12.00-12.30 obiad

12.30-14.00 nauka cz. 2

14.00-15.00 pomoc rodzicom w codziennych obowiązkach

15.00-.17.00 wspólne spędzanie czasu rodziców z dziećmi

17.00-.18.30 czas wolny (np.: zabawa, czytanie książek, oglądanie telewizji, surfowanie po Internecie, wirtualne spotkania z przyjaciółmi, rozwijanie swoich zainteresowań, itp.)

18.30-19.00 kolacja

19.30- 20.30 kąpiel, przygotowania do snu

21.00 – 7.30 sen

 

Zaprezentowany plan dnia jest tylko propozycją, którą Państwo ustalicie i dostosujecie do swoich upodobań.

 

Jak pomóc dziecku w nauce? - Praktyczny poradnik dla rodziców.

 

Krok 1. Zadbaj o otoczenie miejsca nauki i czas.

  • Jeśli chcesz pomóc dziecku w nauce, zarezerwujcie na nią czas, w którym Twojemu dziecku uczy się najlepiej.

Spróbuj poznać jego rytm, zamiast dostosowywać czas odrabiania zadań wyłącznie pod siebie. Jeśli Twoja pociecha będzie zmęczona lub śpiąca, nauka potrwa dłużej. Nie będzie również efektywna.

Długi czas nauki przekładający się na słabe oceny, to bardzo prosty sposób by zniechęcić dziecko do nauki i wykształcić w nim przekonanie: „nie potrafię się uczyć”.

Dzieci, zwłaszcza te młodsze, lubią mieć wszystko poukładaneTwórzcie więc „rytuały” – powtarzające się czynności w czasie edukacji domowe.

 

Jeśli chcesz pomóc dziecku w nauce, zadbaj o brak rozpraszaczy – wyłącz telewizor i muzykę z tekstem.

Krok 2. Zadbaj o porządek i brak rozpraszaczy.

  • Na czas nauki i odrabiania zadań wyłącz telewizor i muzykę (zwłaszcza tą z tekstem). Uważaj również, by samemu nie rozpraszać dziecka np. dopytując je, co będzie jadło na kolację.
  • Zadbajcie o porządek na biurku.
  • Coraz więcej dzieci korzysta ze smartfonów i telefonów komórkowych. Jeśli Twoja pociecha również go posiada,  niech na czas nauki wyłączy dźwięk, wibracje, a sam telefon odłoży gdzieś za siebie. Dzięki temu nie będzie kusiła go chęć sprawdzenia Facebooka, czy odpisania na smsa.

 

 

Krok 3. Naucz dziecko robić przerwy.

  • Gdy widzisz pojawiające się u dziecka zniechęcenie lub frustrację, zróbcie krótką przerwę. Od najmłodszych lat ucz dziecko przeplatać naukę aktywnym odpoczynkiem (nie przed komputerem).

Pamiętaj, że proces utrwalenia wiedzy oraz analizy postawionych przed mózgiem problemów (inkubacja) zachodzi w momencie odprężenia! Nie bez powodu Archimedes odkrył prawo wyporu będąc w łaźni, natomiast Issac Newton prawo ciążenia siedząc w sadzie…

 

Krok 4. Zadbaj o zdrowie i kondycję swojego dziecka.

  • Nie zapomnij o diecie dla umysłu i  zdrowych przekąskach. Ciężki obiad z pewnością nie służy nauce, za to garść bakali czy sałatka warzywna będzie doskonałą przekąską przed nauką oraz w przerwie pomiędzy zadaniami.
  • Przed nauką przewietrz pokój, a jeśli pogoda na to pozwala pozostaw otwarte okno. Dotlenienie mózgu jest kluczowe w pracy umysłowej, a poza tym, jak pokazują badania, niższa temperatura sprzyja koncentracji.
  • Zadbaj o długość i jakość snu dziecka. Pamiętaj, że dziecko potrzebuje większej ilości snu niż osoba dorosła. 10-12 godzin jest wciąż normalne. To, że dziecko długo śpi, nie znaczy, że jest leniwe.
  • Dziecko nie będzie w stanie skupić się nad zadaniami, jeśli nie pozwolisz wyszaleć mu się poza domem.  Namawiaj dziecko do wszelkiej aktywności fizycznej i uprawiania sportów.

 

Krok 5. Zadbaj o właściwe podejście i motywację do nauki.

  • Dbaj o to, by dziecko nie uczyło się wyłącznie na sprawdziany. Jego przyszła wiedza i umiejętności, oceniane przez pracodawców będą wynikać z tego, czego się nauczyło i ile zapamiętało, a nie jakie miało oceny. Jeśli w szkole podstawowej będzie uczyło się dla ocen, to podobnie będzie i później, na studiach.
  • Nie rozwiązuj zadań za dziecko. To przynosi korzyść (oszczędność czasu i frustracji) tylko na krótką metę. W dłuższej perspektywie zaległości zaczną się nawarstwiać
  • Zachęcaj dziecko, by robiło więcej niż się od niego wymaga. Jeśli widzisz że „zaskoczyło”, niech rozwiąże jeszcze jeden przykład czy zadanie. Pomoże mu to nie tylko lepiej utrwalić wiedzę, lecz również podniesie jego pewność siebie.
  • Oceniaj zachowanie dziecka, a nie je samo. Jeśli nie zda sprawdzianu nie mów, że jest głupie lub jest nieukiem. Zamiast tego powiedz, że chciałbyś, by następnym razem bardziej się  postarało i wierzysz, że jest w stanie osiągnąć lepsze wyniki.
  • Nie mów, że kolory są dla dziewczynek. Wykorzystanie kolorów w notatkach czy rysunkach stymuluje mózg, poprawia koncentrację i zdolność zapamiętywania.
  • Wskazuj dziecku zastosowania zdobywanej przez nie wiedzy. Podsuwaj pomysły, gdzie będzie mogło ją praktycznie wykorzystać. Nie mów, że to bez sensu i że Ty też się tego nie uczyłeś. To na pewno nie zmotywuje Twojej pociechy do nauki!
  • Nagradzaj dziecko za dobre wyniki. Niech kojarzy swój sukces w szkole z przyjemnością, docenieniem i nagrodą. W końcu Ty również, za sukces w pracy możesz liczyć na awans, podwyżkę czy premię.

Pamiętaj, by nagradzać dziecko możliwie szybko, po osiągnięciu „sukcesu”  – dobrej ocenie, występie na apelu itp. Mów również za co konkretnie jest nagradzane. Chodzi o to, by kojarzyło nagrodę z rezultatem swojej konkretnej pracy i widziało, że jego starania zostały docenione.

  • Nie porównuj swojego dziecka z równieśnikami czy starszym rodzeństwem. Każde dziecko jest niepowtarzalne. Każde ma własne talenty, zdolności oraz przedmioty, z którymi miewa problemy. Zamiast wymagać? by było we wszystkim idealne, może warto skupić się właśnie na tych szczególnych uzdolnieniach?

 

Chcesz pomóc dziecku w nauce? Zapoznaj je z technikami szybkiej nauki!

Krok 6. Zapoznaj dziecko z technikami szybkiej nauki.

  • Wzbudź w dziecku ciekawość świata. Kup mu książkę „przewodnik szkolny”, „świat wiedzy”, zabieraj do muzeów, na wystawy, koncerty itp.

Niech jego wiedza nie pochodzi wyłącznie z podręczników i niech nie będzie jedynie zbiorem regułek, których musiało się nauczyć. Ogólna wiedza oraz znajomość ciekawostek na temat świata będzie jednocześnie fenomenalnym fundamentem pod dalsze zdobywanie informacji.

  • Niech nauka matematyki nie będzie wyłącznie rozwiazywaniem przykładów. Pokaż dziecku jak wykorzystać jego wiedzę w praktyce. Niech robi drobne zakupy i liczy, ile reszty ma dostać. Niech korzystając z proporcji przeliczy ilość składników potrzebną do przygotowania ciasta dla większej ilości osób lub obliczy, ile litrów farby potrzeba, by pomalować jego własny pokój.
  • Zainstaluj dziecku program do inteligentnych powtórek np. Fullrecall. Jest to doskonałe narzędzie do szybkiej nauki tabliczki mnożenia, stolic państw czy słówek w języku obcym.
  • Postaraj się, by dziecko rozwiązywało zadanie domowe w dniu kiedy zostało zadane. W procesie nauki, krytyczne jest, by pierwsza powtórka (np. podczas rozwiązywania zadania) odbyła się możliwie szybko. W przeciwnym razie nieutrwalona wiedza „wyparowuje” (w ciągu 24 godzin zapominamy aż 80% niepowtórzonego materiału!)
  • Zapoznaj się, a później swoje dziecko z technikami szybkiej nauki (mnemotechnikami).
  • Jeśli dziecko uczy się samo, odpytuj je. Niech to nie będzie jednak stresujący test, a raczej wyraz Twojej ciekawości. Zapytaj, z troską  „czego ciekawego się dzisiaj nauczyłeś?”, a gdy dziecko zacznie coś opowiadać, zaangażuj się i zadawaj szczegółowsze pytania. Pokaż mu, ze jesteś tym zainteresowana!
  • Wplącz w naukę odrobinę rywalizacji. Możesz np. Urządzić z dzieckiem zawody, kto nauczy się pierwszy wierszyka. Pamiętaj tylko , by nie oszukiwać! 

 

 

Jak motywować dziecko do nauki 12 przykazań dla rodzica


1. Traktuj naukę dziecka jako rzecz świętą.

Nie przerywaj mu, nie wołaj do telefonu, wyłącz wszelkie źródła dźwięku. Mów, że: dajesz mu kanapki z rybą, że musi spać dziewięć godzin, być dotleniony itp., żeby mógł się lepiej skoncentrować w szkole. Niech dziecko widzi, że traktujesz to bardzo poważnie.

2. Zarządź, że wszystkie dzieci uczą się w tym samym czasie.

Niech żadne wtedy nie ogląda telewizji i nie gra na komputerze, a telefony będą wyciszone. To podstawowy błąd rodziców: pozwolić, by jedno z dzieci się bawiło, gdy drugie się uczy.

3. Pokaż, jak bardzo cenisz rozwijanie pasji.

Samodzielnie napisany referat w książkach i Internecie, zrobienie makiety – takie działania przyniosą dziecku więcej korzyści i satysfakcji niż przesiedzenie ośmiu lekcji w szkole.

4. W dni wolne staraj się rozszerzać wiedzę dziecka.

Daj mu okazję, żeby błysnęło w domu tym, czego się nauczyło w szkole. Zabierz je do muzeum. Jeśli teraz uczy się o  skałach, niech to będzie Muzeum Ziemi. Poznaje muzykę Chopina? Wykorzystaj to jako okazję do wyjazdu do Żelazowej Woli.

5. Naucz dziecko traktować naukę jak wyzwanie.

Pokazuj mu, jak wartościowe jest robienie czegoś, czego jeszcze nigdy się nie robiło, a co wydaje się trudne. Np. piecz ciasta, które wydają się skomplikowane do zrobienia, rozwiązuj najtrudniejsze krzyżówki.

6. Wpajaj mu pogląd, że mądrość to coś, nad czym trzeba pracować.

Jeśli uważasz, że ludzie po prostu rodzą się inteligentni albo nie, nie licz na to, że twoje dziecko będzie lubiło się uczyć. Po co ma to robić, skoro i tak od tego IQ mu nie wzrośnie?

7. Oceniając ludzi zmień kryterium. Na kryterium mądrości.

„Marek jest bardzo mądry, prawda? Dużo czyta”. Kładź nacisk na wytrwałość, a nie na efekty.

8. Chwal dziecko za prawdziwy wysiłek i upór.

Nigdy nie szafuj lekko rozdawanymi pochwałami i nie zachęcaj dziecka do oszukiwania dla uśpienia poczucia winy.

9. Uważaj, jakie bajki czytasz maluchowi.

Większość naszych tradycyjnych bajek swoją fabułę opiera na szczęśliwym przypadku, czyli sukces bohatera zależy od ślepego losu. Nie czytaj dziecku, że księżniczkę uwiezioną w wieży uwolnił książę, ale o tym, że przez wiele lat plotła linę z pajęczyny i sama się uwolniła.

10. Jak najczęściej mów dziecku o swoich błędach.

I o tym, jak bardzo pomogły ci się nauczyć czegoś nowego. Wspominaj je z przyjemnością i mów, że były szansą do pokazania twojej wytrwałości.

11. Nie chwal dziecka z byle co, bo zrozumie, że masz niskie oczekiwania i nie cenisz wysiłku.

W Europie mamy prawdziwą obsesję na punkcie poczucia wartości i chwalimy dzieci bez opamiętania, za wszystko. Gdy coś im przychodzi łatwo albo zrobiły byle jak i zostaną pochwalone – zniechęcą się do nauki.

12. Podkreślaj sukcesy, zamiast braków.

Jeśli dziecko ma ogromne problemy z jednym przedmiotem, zachęć je, by na lodówce pojawiła się kartka: „Co już umiem”. Codziennie przed snem zapiszcie na niej to, czego dziś dziecko się dobrze nauczyło oraz to, w czym już jest kompetentne. Nawet jeśli to będą tylko dwie daty lub cztery słówka czy jedna definicja. Zwróć uwagę dziecka, jak szybko kartka się zapełniała, o ile stał się mądrzejszy przez te kilka dni.

 

 

 

 

 

 

Pedagog szkolny - Justyna Kiljan


Godziny pracy pedagoga
Poniedziałek – 7.40 – 8.25
Wtorek – 10.25 -11.10
Czwartek -  8.35 - 9.20

Piątek - 10.25 - 11.10
 Mój pokoik znajduje się na  piętrze  obok biblioteki szkolnej.
 Uczniu czekam na Ciebie, gdy:
•    Czujesz, że nikt Cię nie rozumie;
•    Masz problemy;
•    Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem;
•    Nie potrafisz nawiązać kontaktu z rówieśnikami;
•    Jesteś dyslektykiem;
•    Chciałbyś pomóc innym i nie wiesz jak;
•    Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić;
Przyjdź z każdą sprawą, z którą sam nie potrafisz sobie poradzić!

Rodzicu zapraszam, gdy chcesz porozmawiać o swoim dziecku.

 

 

 


facebook